Bcross StartUP Games 2019 očima závodnice

bcross1

 

Foto: Martina Boulová; Podprsenka: Nike

6. 4. v Českých Budějovicích odstartovala svou čtvrtou sezónu série CrossFitových závodů BCross Challenge. První letošní závody z této edice – StartUP Games – byly vypsány v kategoriích jednotlivců. Jaké workouty byly pro závodníky připraveny? Jak celý den probíhal? Jak jsem si ho užila jakožto atletka?

V článku budou uváděny běžně používané pojmy ze světa CrossFitu. Pokud ti nic neříkají, přečti si nejdřív článek „CrossFitové workouty jednoduše“, který ti je objasní. 

Bcross Challenge

BCross challenge jsou CrossFitové závody. V CrossFitu vítězí všestranně připravení sportovci, protože kombinuje prvky atletiky, gymnastiky a vzpírání. 

Jedná se o sérii závodů pořádána v Českých Budějovicích pod taktovkou Vaška Mráze. Závody se konají několikrát ročně. Většina závodů probíhá v budějovickém Bcross gymu, letní závody se konají venku na Náplavce a bývá využívána i venkovní plovárna. Závodníci mají možnost se dle svých schopností a věku přihlásit do tří obtížnostních kategorií – elite, sport a masters. Mimo soutěží pro jednotlivce Bcross zařazuje i kategorii dvojic (smíšených i nesmíšených) či tříčlenných (jedna žena, dva muži) týmů. 

Bcross challenge je od ostatních CrossFit závodů odlišná svým systémem, propracovaností, kapacitou a relativně vysokou obtížností workoutů i ve sport kategorii. Sport kategorie zahrnuje i těžší gymnastické cviky jako například chůzi po rukou či muscle-upy. Od elitní kategorie se odlišuje hlavně váhami na ose a skladbou a typem workoutů.

Bcross StartUP Games 2019

První letošní Bcross závody se konaly 6. 4. 2019 v Bcross gymu. Závodníci se mohli zúčastnit v kategoriích elite muži, masters muži, sport muži, sport ženy. Nejprve bylo nutné projít v únoru kvalifikačním workoutem. Do kvalifikace se přihlásilo 140 atletů. Úspěšně kvalifikací prošlo 95 závodníků. Na těchto 95 vyvolených v dubnu čekal závodní den a čtyři workouty, které prověřily závodníky ve všech modalitách, dovednostech a schopnostech. 

V kategorii elite muži soupeřilo 14 mužů, v kategorii masters muži se utkalo 9 mužů, v kategorii sport muži soutěžilo 46 mužů a v kategorii sport ženy převahu mužů alespoň trochu vyrovnávalo 19 žen. 

Velká spousta diváků celý den mohla sledovat kvalitní a poměrně vyrovnané výkony. První místo ale nakonec vždy získá jen jeden. V elitní kategorii si ho odnesl Ondřej Pokorný, mezi masters kraloval František Heribán, mezi muži kategorie sport Denis Mudřík a v ženách jasně dominovala Daniela Maleňáková. 

BCross StartUP z pohledu závodnice

bcrossFoto: Martina Boulová

Po dvou letech soutěžení v týmech jsem se odhodlala k účasti v Bcross challenge i sama za sebe. Závodím v kategorii sport, jelikož trénuji spíš pro radost (chodím na skupinové lekce v CrossFit Pardubice, nemám svůj programming), ještě neovládám úplně všechny náročnější cviky (například muscle-upy) a nemám nazvedané těžké váhy na čince. 

Prvním náročným úkolem bylo absolvování kvalifikačního workoutu. U video kvalifikace je ta nevýhoda, že člověk na rozdíl od samotných závodů nevidí své soupeře, neví, jakým pojedou tempem. Jede tedy opravdu na sto procent, vražedným tempem od první vteřiny, aby neponechal nic náhodě. Když jsem viděla desetiminutový AMRAP se vzestupnou pyramidou předních dřepů, shybů a dvojšvihy, věděla jsem, že to bude hodně bolet. Bolelo. Díky podpoře skvělých lidí v gymu jsem do toho dala opravdu všechno a na závody jsem jela z prvního místa v kvalifikačním workoutu. V Budějovicích mě čekal souboj s 19ti našláplými CrossFiťačkami. 

Po vyhlášení závodních workoutů jsem se nejvíc těšila na první workout s kettlebellem, největší naděje vkládala do chůze po rukou a čekala, že nejvíc pohořím ve veslování. Bylo mé očekávání shodné s realitou? 

WOD 1 – Trable s lanem 

wod1

Zdroj: BCrossChallenge

Znáte ten pocit, kdy si myslíte, že dokonale ovládáte nějakou dovednost, a potom se střetnete s tvrdou realitou? Přesně to se mi stalo v tomto workoutu u šplhu.

Workout měl čtyři kola, atletka měla za úkol vždy udělat 12 kettlebell snatchů (dostat kettlebell jedním plynulým pohybem ze země nad hlavu), následně deset výpadů s kettlebellem nad hlavou a potom jednou vyšplhat na laně (tipuji, že něco kolem tří až čtyř metrů). Vše se muselo stihnout do osmi minut.

Byla jsem celý den na platformě číslo 1 a na platformě číslo 2 byla Danča Maleňáková, která potom celé Games vyhrála. Měla jsem tedy vedle sebe super soupeřku, se kterou jsme mohly vzájemně sledovat svoje tempo a motivovat se k lepšímu výkonu.

V rozcvičovně jsme neměly 16 kg kettlebell, rozhodly jsme se tedy rozcvičovat s 20ti kilovým, aby nám to pak přišlo lehčí (těžko na cvičišti, lehko na bojišti). 

WOD1

Danča hned od prvních snatchů nasadila hodně svižné tempo a ač jsem se jí snažila držet, od druhého kola jsem na ní už jen ztrácela. Soustředila jsem se potom už jen na sebe, trochu si zpomalila a snažila se držet konstantní tempo bez větších pauz. Oba cviky s kettlebellem byly v pohodě. První a druhý šplh taky. Ve třetím kole jsem bohužel zjistila, že moje smyčka na laně není moc efektivní, a když mám unavená ramena (což po všech těch snatchích nastalo) a nevytáhnu se rychle rukama, nohy mi moc nepomůžou a smyčka mi povoluje. První lano jsem tedy zvládla na dvě smyčky a při posledním šplhu dělala smyček asi šest. ☺ 

Na to, jak jsem se na workout těšila, mě nakonec celkem potrápil. Dokončila jsem ho třetí v čase 4:15, což byl relativně dobrý základ pro celý den. 

WOD 2 – Rychle a zběsile

wod2

Zdroj: BCrossChallenge

Druhý WOD se skládal jen ze dvou cviků – thrusterů (kombinace předního dřepu a výrazu s osou) a chest to bar pull-ups (shyby na dotek hrudníku s hrazdou) a byl charakterem sprintový, stihnutelný do dvou minut. 

Měla jsem z něj trošku obavy, jelikož se u nás v gymu traduje, že u chest to bar shybu je nutné dotknout se hrazdou spodní částí prsou. Při vysvětlování standardů pro mě bylo příjemným zjištěním, že stačí dotek kdekoliv pod klíční kostí. Vlastně jsem po dvou letech crossfitění zjistila, že umím chest to bary. ☺ Prvotní strach z toho, že půjdu shyby po jedničkách, opadl, každou sérii opakování jsme jely bez přerušení a na platformě šlo potom o každou vteřinu, o rychlost přesunů mezi cviky, rychlost náskoku na hrazdu, rychlost chycení činky. WOD jsem si moc užila, byl krátký, jednoduchý, ale zároveň náročný.

Pod dvě minuty stihla workout dokončit Danča Maleňáková (v čase 1:59). Já dokončila čtvrtá s časem 2:04, vteřinu po třetí Elišce Růžičce.

WOD 3 – Láska a nenávist

wod3

Třetí WOD byl složený ze dvou krátkých částí oddělených minutovou pauzou. Nejprve bylo naším úkolem za dvě minuty nachodit co nejvíc metrů po rukou. Každá atletka měla svůj čtyřmetrový úsek rozdělený po metrech a minimální vzdálenost ujitá v kuse musel být právě jeden metr, přičemž bylo nutné být opravdu v hezké jasné stojce. Poté následovala pauza, příprava vesla a šlo se veslovat 500 metrů na čas s maximálním úsilím.

Chůzi po rukou mám moc ráda, do úvodu workoutu jsem se tedy vrhla s nadšením, lítala tam a zpět po svém čtyřmetrovém úseku a za dvě minuty stihla nachodit 33 metrů. Mé nadšení trošku opadlo s usednutím na veslo. Veslování je totiž můj asi nejméně oblíbený CrossFitový prvek. Nejde mi, nejede mi to a hrozně při něm trpím. ☺ Ač jsem měla mohutnou podporu kamarádů z gymu (málem si kvůli mně vyřvali hlasivky), nepomohlo to a doveslovala jsem ve šnečím tempu v čase 1:48.1. 

wod3

 

Foto: Martina Boulová; Podprsenka: Nike

Chůze po rukou mi vynesla první místo, veslování 11. místo. Souhrnně jsem ve třetím WOD skončila čtvrtá. 

Po prvních třech workoutech jsem byla na čtvrtém místě a věděla jsem, že jestli se chci umístit na medailové pozici, musím v posledním workoutu nechat opravdu všechno. 

WOD 4 – Když nemůžeš, přidej víc

wod4

Zdroj: BCrossChallenge

Čtvrtý workout byl 14ti minutový AMRAP. Nejprve se naskákalo 100 dvojšvihů přes švihadlo, potom se dělalo 30 deadliftů (mrtvých tahů), 25 angličáků bokem k ose s přeskokem přes osu, 20 toes to barů (špičky k hrazdě ve visu), 15 clean & jerků (osa na ramena a nad hlavu) a 10 pistolí (dřepů na jedné noze). No, a pak odznova, než uběhlo oněch 14 minut. ☺

Na workout vzpomínám jako nejnáročnější a zároveň nejvíc užitý, který jsem kdy ve své CrossFit kariéře jela. Nasadila jsem hned na začátku tempo, protože jsem věděla, že mi všechny cviky sedí a že neodpadnu. Dvojšvihy jsem naskákala bez pauzy, to samé deadlifty, angličáky, toes to bary jsem jednou rozdělila, clean & jerky šla v konstantním tempu po jednom opáčku a pistole zase naráz. První kolo jsem dokončila v necelých sedmi minutách. Pohled na hodiny byl v tu chvíli trošku nepříjemný, byla jsem už celkem bez energie a představa dalších sedmi minut mě děsila. ☺ Naštěstí jsem se u druhých dvojšvihů dostala do jakéhosi flow, pod vlivem mohutné podpory kamarádů a diváků byla hnána dopředu a motivovaná nepřestávat, energii někde objevila a tempo jsem udržela téměř stejné. Se zapípáním hodin ve čtrnácté minutě mi chyběly tři pistole do dokončeného druhého kola. Minutu jsem pak jen ležela úplně vyřízená, ale šťastná. ☺ Protože jsem věděla, že jsem do toho dala opravdu všechno, co v tu chvíli šlo. 

Ve workoutu jsem celkově zvítězila s náskokem 19ti opakování na druhou Pavlu Kopicovou. 

Jak to celé dopadlo?

vyhlaseni

Foto: Michal Štěpánek, Legíny: Reebok

Díky zabojování v posledním workoutu jsem se v žebříčku o jednu příčku posunula a celkově skončila na třetím místě. 

Mnohem důležitější než medailové umístění je pro mě ale to, že jsem si celý závodní den naplno užila. Zjistila, jaké jsou moje slabiny a silné stránky a získala nějakou tu motivaci navíc pro další trénink a závody. 

Na celých závodech je úžasné to, jak se se všemi atletkami vzájemně podporujeme, motivujeme, nikdo nikoho neshazuje, nepomlouvá, není tam žádné nezdravé soutěžení. Jasně, každá chceme být nejlepší (od toho tam jsme ☺) ale zároveň přejeme úspěch všem ostatním, nezávidíme si. CrossFitová komunita je prostě skvělá. A CrossFit je láska. 

Autorka článku: Andrea Skolková (@zezivotaandie)

Chceš se dozvědět více o novinkách a akcích, fitness či životním stylu? Dej nám svůj email a nic ti už neunikne.