Začínáme s fitness: čím a jak začít cvičit?

Chceš začít s fitness a nevíš jak? Myslíš si, že by to pro tebe bylo to pravé, ale nemáš jasno v tom, jak teď postupovat? Zkusíme ti s prvními kroky pomoct. 

Než se pustíš do aktivního tréninku, je potřeba si ujasnit cíl. Co chceš, aby bylo výsledkem tvého snažení. Chceš zhubnout? Chceš nabrat svalovou hmotu? Chceš být v kondici? Chceš zesílit? Chceš odstranit bolest zad? Chceš zvýšit mobilitu? 

Chceš začít s fitness a nevíš jak? Myslíš si, že by to pro tebe bylo to pravé, ale nemáš jasno v tom, jak teď postupovat? Zkusíme ti s prvními kroky pomoct. Než se pustíš do aktivního tréninku, je potřeba si ujasnit cíl. Co chceš, aby bylo výsledkem tvého snažení. Chceš zhubnout? Chceš nabrat svalovou hmotu? Chceš být v kondici? Chceš zesílit? Chceš odstranit bolest zad? Chceš zvýšit mobilitu?

Jakmile si odpovíš na tyhle otázky, můžeš se posunout k výběru fitka, trenéra a prvního tréninku. Pokud už v nějakém fitku cvičíš, není nic snazšího, než se zeptat trenéra, kterého tam potkáváš. Pokud ale nikde necvičíš, zde je pár tipů.

  1. Najdi si fitka v okolí bydliště / pracoviště.
  2. Mrkni jak to v nich vypadá, jaké mají reference, kolik stojí vstup / permice.
  3. Koukni i na detaily (třeba je pro tebe důležité to, jestli mají hezké sprchy nebo ručník k zapůjčení zdarma, na tom není nic špatného).
  4. Podívej se pořádně na fotky (není to banalita, důležité je cítit se tam dobře)
  5. Udělej si dle kritérií užší výběr a do fitka se vyprav.
  6. Pozor (!), většinou si musíš udělat rezervaci (ať už na skupinové lekce nebo na hodiny s trenérem), mrkni radši pořádně na web nebo tam zavolej / napiš – třeba přes Facebook.
  7. První – tzv. zkušební – hodiny jsou většinou zdarma = “fitka na zkoušku” by tě tak neměly zruinovat (informace o hodinách zdarma najdeš většinou na webu).
  8. Některé posilovny nabízí i tzv. úvodní hodiny, jsou skvělé pro začátečníky a pomůžou ti k tomu, aby byl začátek co nejpříjemnější.
  9. Nezapomeň se vybavit, nepotřebuješ nic speciálního. Snad jen kraťasy / legíny, tričko / tílko, boty (do některých fitek tě bez nich nepustí), flašku na vodu, ručník a tašku do které to všechno dáš.
  10. Po příchodu do posilovny / fitka na recepci řekni, že jsi tam poprvé, vše by ti měli ukázat (kde jsou sprchy, kde klíče, ručníky a jak to tam chodí).
  11. To samé praktikuj s trenérem nebo lektorem – neboj se říct, že jsi na hodině poprvé a v jaké kondici (trenérovi i tobě to pomůže).
  12. A teď už “jen” vybrat ten správný sport, níže najdeš tipy dle toho, v jaké jsi kondici a do jaké se chceš dostat.

Chceš začít s fitness a nevíš jak? Myslíš si, že by to pro tebe bylo to pravé, ale nemáš jasno v tom, jak teď postupovat? Zkusíme ti s prvními kroky pomoct. Než se pustíš do aktivního tréninku, je potřeba si ujasnit cíl. Co chceš, aby bylo výsledkem tvého snažení. Chceš zhubnout? Chceš nabrat svalovou hmotu? Chceš být v kondici? Chceš zesílit? Chceš odstranit bolest zad? Chceš zvýšit mobilitu?

1. Chci zhubnout

Pokud chceš zhubnout a být v kondici, budou pro tebe ideální kruhové tréninky (o kruháči se víc dočteš zde). Opatrně v případě nadváhy a úplné neznalosti. Na kruháč je potřeba alespoň základní znalost cviků i svého těla. V opačném případě by na tebe mohl být trénink moc náročný. Je tu reálná možnost zranění či toho, že na tebe trénink bude moc a nebude tě bavit.

2. Bolest zad a protažení

Pokud řešíš bolest zad a chceš se obecně více protáhnout, zkus TRX, jógu nebo stabilizační a mobilizační systémem (SM systém).

3. Kondice a svalová hmota

Pokud si chceš zlepšit kondici a nabrat svalovou hmotu, začni s posilováním a zařaď prvky funkčního tréninku. 

 3. Kondice a svalová hmota Pokud si chceš zlepšit kondici a nabrat svalovou hmotu, začni s posilováním a zařaď prvky funkčního tréninku

 

4. Kondice a svalová hmota na druhou – Crossfit

Nástavbou bodu 3 je crossfit. Zde je potřeba začít v začátečnických hodinách, pilovat techniku práce s osou a gymnastické prvky.

4. Kondice a svalová hmota na druhou – Crossfit Nástavbou bodu 3 je crossfit. Zde je potřeba začít v začátečnických hodinách, pilovat techniku práce s osou a gymnastické prvky.

5. Síla a svalová hmota

Pokud tě láká železo a těžké činky, najdi si hodiny powerliftingu / silového tréninku. Nejedná se o sport pro začátečníky a není pro každého. Ale žádný učený z nebe nespadl a každý jednou začínal.

5. Síla a svalová hmota Pokud tě láká železo a těžké činky, najdi si hodiny powerliftingu / silového tréninku. Nejedná se o sport pro začátečníky a není pro každého. Ale žádný učený z nebe nespadl a každý jednou začínal.

Obecně platí, že pokud začínáš, začni s vlastní vahou. Ve chvíli, kdy pro tebe bude vlastní váha málo, můžeš k ní přidávat další zátěž. Do té doby si tvé tělo vystačí s tvými kily. Může to znít jako hloupost, ale zkus přitáhnout k hrazdě celé své tělo (shyb) a váha ti ukáže, jak moc těžké to je. 

 
Jako doplněk k jakémukoliv sportu můžeš zvolit běh. Ten je skvělým budovatelem kondice jako takové i doplňkem k jakémukoliv tréninku v posilovně.

Pamatuj, všichni jsme jednou začínali. Tam, kde jsi teď ty, jsme jednou byli všichni. Druhý trénink bude lepší, za měsíc si budeš připadat ještě líp a počkej za rok.

 
Cvičení tě musí bavit a na tréninky se musíš těšit. Jakmile budeš ke cvičení přistupovat s nechutí a už cesty na tréninky pro tebe budou otrava, nikdy ti to moc dlouho nevydrží. Za to když najdeš ten “svůj sport”, svého parťáka, svou skupinovou lekci, skupinu nebo posilovnu, vše se změní a tréninky se stanou nedílnou součástí tvého života.

Kdyby tě ještě něco zajímalo, neboj se napsat do komentáře :).

Držíme palce s výběrem! 

Kristýna & Kuba

 

Komentáře

    Okomentuj článek, zatím tak nikdo neudělal