Začínáme s fitness: čím a jak začít cvičit?

Začínáme s fitness: čím a jak začít cvičit?

14. 11. 2019 9 min. čtení

Chceš začít s fitness a nevíš jak? Myslíš si, že by to pro tebe bylo to pravé, ale nemáš jasno v tom, jak teď postupovat? Zkusíme ti s prvními kroky pomoct. Než se pustíš do aktivního tréninku, je potřeba si ujasnit cíl. Co chceš, aby bylo výsledkem tvého snažení. Chceš zhubnout? Chceš nabrat svalovou hmotu? Chceš být v kondici? Chceš zesílit? Chceš odstranit bolest zad? Chceš zvýšit mobilitu?

Začínáme s fitness: čím a jak začít cvičit?

gym

Chcete začít cvičit, ale nevíte, jaký typ cvičení pro vás bude ten pravý, kam se vydat nebo co si na sebe obléct? A jak vydržet a cvičení brát jako zábavu, ne jako povinnost? Pomůžeme vám s vašimi prvními krůčky do světa fitness. 

Se správnou motivací a plánem to půjde

Už několikrát jste si opakovali, že hned zítra si zajdete zacvičit, dokonce jste si našli konkrétní posilovnu, ale když nastal den D, místo kroků do fitka vaše kroky směřovaly domů na gauč? Víme, proč. A víme, jak docílit toho, aby příště nezůstalo jen u myšlenky. 

Proč vlastně chcete cvičit?

Prvním a asi nejdůležitějším krokem je uvědomit si, proč chcete do svého života cvičení zařadit. Každý máme důvody jiné. Chceme zhubnout, zpevnit se, odstranit bolesti zad, stačit dětem, dát svému životu nějaký řád… svůj seznam důvodů si pečlivě promyslete a nejlépe zaznamenejte na papír. 

Kromě důvodů ke cvičení si uvědomte i své cíle. Cíl je cokoliv, čeho chcete díky cvičení dosáhnout, a měl by být konkrétní a měřitelný. Uběhnout za 2 měsíce 5 km bez zadýchání. Do půl roku udělat svůj první shyb. Za měsíc shodit kilo tělesného tuku. Cokoliv. Cílů můžete mít i víc, ale stanovte si jeden, který je pro vás nejdůležitější. Nejde se zaměřit na plnění více cílů současně. Soustřeďte svou pozornost na splnění toho prioritního. Jakmile si jeden odškrtnete, můžete se přesunout na plnění dalšího.

Když budete vědět, proč to děláte, a jaký je váš cíl, snadněji se ke změně donutíte.

Nastavte si rozumný a udržitelný plán v souladu s cílem

Promyslete si:

  • Kolikrát týdně je pro vás reálné chodit cvičit. Bude to stačit ke splnění vašeho cíle?
  • Kolik peněz můžete do cvičení investovat. Myslete nejen na vstupy do fitka, ale i na oblečení nebo dopravu.
  • Jaké cvičení vám nejlépe pomůže dosáhnout vašeho cíle. (S tím vám níže pomůžeme.)
  • Jestli vás vybrané cvičení bude opravdu bavit. 

Jaké cvičení si vybrat?

gym yoga

Styl tréninku se nejlépe vybírá podle toho, čeho chcete cvičením dosáhnout.

Chci zhubnout

Pro shazování nadbytečných kilogramů je vhodný v podstatě jakýkoliv pohyb, který znamená zvýšení kalorického výdeje oproti normálu. Záleží i na velikosti nadváhy. V případě vyšší nadváhy je vhodné začít třeba spinningem, HEAT cvičením nebo samotným chozením na páse. Pokud máte jen pár kilo navíc, můžete vyzkoušet kruhový trénink, zábavnou a pestrou formu propojení posilování a kardia.

Chci zesílit

Pokud je vaším cílem nabrat nějaké ty svaly a v létě u bazénu vystavovat pekáč buchet, zlepšit se v klicích nebo shybech, ideální bude klasické cvičení v posilovně. Do začátků je vhodné pořídit si trenéra, který vám ukáže správnou techniku cviků a sestaví plán na míru. Svaly pak porostou jako houby po dešti. 
Lákají vás spíše skupinovky? Vyzkoušet můžete taky lekce TRX, kde budete posilovat s využitím závěsného systému a vlastní váhy, nebo lekce typu zadek, břicho, problémové partie.

Potřebuji se dostat do kondice

Jestli je vaším cílem zlepšit fyzičku, přestat se zadýchávat na schodech už v druhém patře nebo třeba plánujete vyrazit na více dnů do hor a cítíte, že to chce zapracovat na kondičce, věnujte se aerobní aktivitě. To může být třeba běh, aerobik, plavání, již zmiňovaný kruhový trénink.

Chci se zbavit bolesti zad

Pro odstranění bolestí a zpevnění těla svalovým korzetem jsou vhodná zdravotní cvičení, jóga nebo i pilates.

Hledám něco, co mě bude hlavně bavit

Pokud si chcete tréninkem prostě zpestřit všední dny, určitě vyzkoušejte CrossFit. Kombinace atletiky, gymnastiky a vzpírání nadchne úplně každého a díky jedinečnosti a neopakovatelnosti každé hodiny vás zaručeně bude bavit pěkně dlouho.

Vybrali jste si druh cvičení? Paráda. Oblečte se - pro začátek bude stačit obyčejné tričko, kraťasy či legíny, pro dámy i nějakou tu sportovní podprsenkupevnější pohodlná obuv, ručník, lahev na vodu a taška, do které to všechno dáte – a vyrazte to zkusit. První zkušební lekce bývají v mnoha fitcentrech zdarma, tak toho určitě využijte. 

Důležitý je ale i výběr správného fitness centra. 

Jak si vybrat správné fitko?

Ještě, než si v nadšení do začátku cvičení koupíte roční permici, pečlivě si promyslete, jestli je dané centrum pro vás opravdu to nejlepší.

1. Budete chodit cvičit hned po práci, nebo se předtím stavíte doma? Podle toho si pak hledejte fitka v okolí bydliště nebo práce.
2. Omrkněte ceník a zhodnoťte, jestli je fitko ok i pro vaší peněženku.
3. Zjistěte si reference od klientů. Některá centra je mají na webu, případně se poptejte známých.
4. Prohlédněte si fotky. Většina fitness center má na webu galerii. Líbí se vám prostory daného centra?
5. Zajděte si prostory před zakoupením permice zkouknout osobně. Ať už v rámci zkušební hodiny, nebo jen tak. Cítíte se tam příjemně? Je milý personál? Umíte si představit tam jednou trávit třeba hodinu denně?
6. Popovídejte si s instruktory, řekněte jim o svém cíli, zeptejte se na jejich názor. Věnují se vám na hodině dostatečně? Umí vám poradit, trénink upravit podle vašich potřeb?
7. Hoďte očko na klienty. Usmívají se, vypadají spokojeně, povídají si mezi sebou? Budete se v jejich kolektivu cítit fajn?
8. Zjistěte si detaily, které jsou pro vás důležité. Pro někoho může být zásadní možnost zapůjčení ručníku, kavárna jako součást fitka nebo třeba možnost rušit účast na lekci na poslední chvíli. O všech pro vás zásadních věcech se informujte předem.

Vybrali jste si? Super. Až vyrazíte na svou první hodinu, nezapomeňte lektorovi říct, že jste tam poprvé, jaké máte zkušenosti se cvičením a čeho chcete dosáhnout. Bude vám potom moci pomoct s dosáhnutím vašich cílů. Užijte si svůj nový životní styl a cestu za lepším já.

Autor: Andrea Skolková