10 tipů jak se opět nepřejíst o svátcích

pan pernicekRok utekl jako voda a vánoční svátky už jsou opět za dveřmi. Kromě sešlostí v rodinném kruhu, dárků a zimních radovánek si o svátcích rádi užíváme ještě jedné věci – jídla. Jak se vyhnout plnému břichu a zároveň si vánoční svátky užít?

Speciálně o vánočních svátcích je jídla všude plno. Na stole číhá mísa plná nazdobeného cukroví, celý dům je provoněn kaprem, v lednici se chladí mísa s bramborovým salátem a na trzích nás vábí vůně svařeného vína. Pokud se snažíme žít zdravě, nechceme se přejídat hlava nehlava, nacpat do sebe tisíce kalorií, cítit se unaveně a přejedeně. Svátky si přece můžeme užít i jiným způsobem než sezením s plným břichem u prázdných talířů.

Níže uvedené tipy by vám mohly pomoct odolávat pokušení.

JAK TO UDĚLAT SE STRAVOVACÍM REŽIMEM?

1. Zdravé cukroví

Pokud víte, že nějaké to cukroví si prostě uzobnout chcete, upečte si své vlastní, odlehčené, zdravé, z kvalitních surovin. Receptů naleznete všude spoustu a většina z nich je i jednoduchá a neobsahuje mnoho ingrediencí. Doporučuji vyzkoušet například zdravé verze Raffaella, perníčků, vanilkových rohlíčků. Budete si tak jisti, že si sladké užijete a vaše linie zůstane neohrožena. Myslete však na to, že i fit varianta obsahuje kalorie a nelze sníst celý pekáč zároveň.

2. Nezakazujte si mlsání

Jak jistě víte, „zakázaného chleba největší krajíc“. To platí i o cukroví. Pokud si ho budete cíleně zakazovat (a není-li vaše vůle pevnější než skála), bude vás o to více lákat a zvyšujete si pravděpodobnost, že se na něj nakonec beztak vrhnete, nezřízeně a sníte ho ohromné množství. Mnohem lepší je určit si denní „příděl“, vychutnat si ho v klidu a soustředit se pouze na to, co v daný moment jíte a jak moc je to dobré. Počítat předem s tím, že pár kousků denně uzobnete, naplánovat si to. Totéž platí samozřejmě i o zdravější verzi cukroví, jelikož i to musíme konzumovat v rozumném množství.

3. Štědrovečerní večeře

Pokud vás čeká velké ne úplně zdravé hodování (například vánoční kapr a salát) a odlehčená verze pro vás není to pravé ořechové, není nic jednoduššího než ten den, případně i den předem, lehce snížit svůj kalorický příjem. Stačí ubrat cca 200-400 kcal v průběhu dne (to znamená méně vloček do kaše, menší přílohu k obědu, vynechání jedné svačinky…) a můžete si večeři dopřát bez výčitek. 

4. „Uvidíš zlaté prasátko…“

Pokud máte rádi tradice a nemáte problém s jednodenním půstem, můžete se vrhnout na variantu pro tvrďáky ve stylu celodenního půstu – až do večeře. Večeři si potom můžete dát s klidným svědomím. Mám pro vás ale určitá doporučení. Stravujte se i den předem lehce, abyste tělo na půst připravili (hodně ovoce, zeleniny, šťav, polévky). Pokud budete v den D cítit únavu či ukrutný hlad, zobněte si něco malého (opět mohou pomoci džusy nebo zeleninové polévky). A co se týče samotné večeře, velmi doporučuji odlehčenější verzi, protože smažený řízek a majonéza na prázdný žaludek není úplně to pravé ořechové. 

5. Odlehčená verze večeře

Poslední varianta úpravy večeře je její „ozdravení“. Mám tím na mysli například přírodní plátek místo smaženého řízku či jogurtovou variantu bramborového salátu. Záleží na vaší rodině a tradicích, někde není problém ani vyměnit kapra za lososa a salát za vařený brambor. 

6. Hodně vody, žádný alkohol

Co se týče pitného režimu, po celé svátky se dostatečně hydratujte čistou vodou. Snažte se vyhnout slazeným a syceným nápojům a ideálně i alkoholu. Pokud je pro vás představa svátků bez alkoholu hrozivá, dopřejte si poskromnu vinného střiku nebo červeného vína. 

7. Vánoční trhy

Pokud s rodinou navštěvujete vánoční trhy, odolejte pokušení dát si burčák a trdelník na každém rohu. Užívejte si atmosféru, prohlížejte si krásná díla místních umělců, nasávejte vůni jídla... stačí zabavit mysl a chutě na sladké rázem zmizí.

A CO S TRÉNINKEM, POHYBEM?

8. Neporušit tréninkový režim

„Jsou svátky, tak proč chodit sportovat, nezasloužím si odpočinek?“ Klasická věta, kterou slýcháme od 80 % lidí v posilovně. Proč by ale svátky měly narušit náš tréninkový režim? Je přeci škoda narušit si tvrdě vydřený progress několika vynechanými dny. Navíc vám určitě prospěje chvilka odpočinku od rodiny a dobrot. Budete si pak moci za odměnu dát pár kousků cukroví bez výčitek a budete opatřeni lepší náladou na večer v rodinném kruhu. V mnoha posilovnách / gymech se dá cvičit i přímo na Štědrý den (nemluvě o tom, že se dá vždy najít sport, který není omezen otevírací dobou – například běh, chůze).

9. Procházky

Co dělat na svátky přes den? Každý si přeci rád prohlédne vánoční trhy nebo zasněženou krajinu. Vytáhněte rodinu, přítele či přítelkyni, psa nebo kamarády a hurá na procházku. Když si cestou přidáte nějakou tu koulovačku a skotačení ve sněhu, tím lépe. 

10. Zimní sporty

Snad každý má rád minimálně jeden druh zimního sportu. Je naprosto na vás, zda vyrazíte na sjezdovky, na snowboard, na běžecké okruhy, na zimní stadion vybaveni bruslemi či třeba na saně nebo boby, každý pohyb se počítá a zimní měsíce vám poskytnou nevšední a jedinečné zážitky. Že žádný ze zimních sportů neovládáte? Žádný problém, zkuste si tento rok dát za cíl naučit se alespoň jeden z nich. Každá další zima pro vás bude o to příjemnější.

Autor: Andrea Skolková