MID SEASON SALE Nakupuj
Pilates aneb Cesta k pevnému tělu. Jak ho začít cvičit?

Pilates aneb Cesta k pevnému tělu. Jak ho začít cvičit?

23. 3. 2018 7 min. čtení

Pilates je aktivita vhodná pro každého člověka. Slibuje pevný střed těla, posílení pánevního dna či správné držení těla. Zařaď ho do své rutiny a získej kontrolu nad svými svaly!

Co je pilates?

Pilates je metoda tělesného cvičení, která byla vynalezena Josephem Hubertusem Pilatesem na počátku 20. století v Německu. Sám tuto metodu nazval kontrologie, jelikož podstatou pilates je získat kontrolu nad svými svaly a posílit tělo. Síla těla podle pilates spočívá v jeho samotném středu (neboli CORE), proto je většina pozornosti při jeho cvičení směřována na hluboké břišní a zádové svaly a svaly pánevního dna.

Pan Pilates vynalezl také speciální stroje, na kterých se tradičně pilates cvičí. Dva nejznámější jsou Reformer a Cadillac. Původně jeho metoda pilates spočívala pouze ve cvičení na těchto strojích, které samotné cvičení dělaly proveditelnější pro širokou veřejnost bez ohledu na věk či sportovní pokročilost. V současné době lze ve specializovaných studicích cvičit pouze na cvičebních podložkách, nicméně stroje mají stále nezastupitelnou úlohu v tradičních metodách.

Pilates nebo jóga?

Na první pohled si můžeš zaměňovat pilates s jógou. Faktem je, že tyto dvě disciplíny jsou si v některých ohledech podobné. Jedná se o pomalé cvičení se zaměřením na dech a kontrolu nad svaly. V čem je tedy rozdíl oproti józe?

  • Nejedná se o držení jednotlivých pozic ale spíše o plynulé a přesné provádění samotných cviků.
  • Rozdílné je také dýchání, které je u pilates tzv. laterální a neprobíhá hluboko do břicha nýbrž do jeho středu, aby veškeré břišní svalstvo zůstalo neustále zapojené.
     

Jak s pilates začít a pro koho je vhodné?

Cviky můžeš provádět jak na strojích, tak na podložce. Většina studií nabízí pouze lekce pilates na podložce, což je veliká škoda, protože s využitím strojů se jedná o ještě lepší sportovní zážitek. Proto při výběru první lekce zvol tu na stroji. Stroje ti při cvičení pomáhají provádět jednotlivé cviky správně - jedná se o celkem dobrou spolupráci. Na lekci s sebou nepotřebujete vůbec nic, jen pohodlné sportovní oblečení na pilates

Pilates je skvělá doplňková aktivita pro všechny bez ohledu na věk, druh sportu či kondici. V čem ti dokáže výrazně pomoci?

  • Pevný střed těla -  Základ všech cviků, sportů, pohybů. Pilates jej velmi dobře buduje, proto díky němu výrazně zlepšíš své výkony.
  • Správné držení těla - Posílíš páteř a svaly okolo, zbavíš se bolavých zad.
  • Zpevnění pánevního dna - Tento benefit ocení zejména ženy. Díky pevnému pánevnímu dnu je snažší porod, intenzivnější sexuální prožitek a prevence inkontinence moči.

Pilates_trénink

Pilates v těhotenství - Ano nebo ne?

Přemýšlíš, zda je pilates vhodné i v těhoteství? Pak pro tebe máme dobrou zprávu, protože ano, je! Pokud ti tvůj zdravotní stav nebrání a lékař ti cvičení dovolí, je právě kvůli změnám pánevního dna vhodné pilates zařazovat. Pro nejlepší výsledky je nejlepší jej cvičit i před otěhotněním a po něm.

Jak cvičit pilates doma

Stroj za 10 tisíc Kč na pilates domů pořizovat asi nebudeš, proto se u cviků zaměř na ty, které se provádí na zemi. Před cvičením doma je vhodné navštívit alespoň úvodní lekci, kde se naučíš správně dýchat a základní metodiku cviků. Poté si stačí pustit nějaké video a dát se do toho. A jaká videa doporučujeme?

  • Jestli chceš živější a veselejší typ cvičení, pak vyzkoušej Blogilates, kde Cassey Ho dělá z pomalého cvičení pilates variabilní a zábavné cvičení.
  • Klasičtější a klidnější sestavy zprostředkovává český kanál Na Pilates. Při pilates lze využít spoustu pomůcek přes bosu, pěnový válec, míčky či odporové gumy.

Trénink_pilates

Pilates a hubnutí - Jde to dohromady?

Pilates není metoda primárně určená k hubnutí. Jedná se o kompenzační a zdravotní cvičení, kdy dochází k posílení kontroly nad svalem a jeho k jeho protažení či zpevnění. Určitě ho občas zařaď do své tréninkové rutiny, je to geniální metoda pro opravdovou sílu vycházející ze středu těla. A jak určitě víš, silný střed těla je základním kamenem pro lidské tělo. Co se týče hubnutí, tak i zde platí rovnice příjem vs. výdej, resp. pro hubnutí je zásadní mít vyšší výdej než příjem. Jak toho vyššího výdeje dosáhneš, je pouze na tobě. Hlavní je, aby tě pohyb bavil a přinášel radost. 

Vybav se s Top4Fitness a vyraž na svou první lekci!

Sportovní obuv Fitness oblečení


POHYB RECENZE