MOTIVACE

Jak si najít a udržet ten správný hnací motor, který nás udrží na naší cestě za sny nejen ve cvičení?

 

Podprsenka: Reebok

Pokud v životě začínáme s čímkoliv novým, případně chceme něco změnit, vždy máme nějakou pohnutku, ze které naše jednání vychází, nějaký důvod, proč chceme tento krok udělat. Tímto důvodem je právě motivace. Právě na její síle, velikosti a důležitosti závisí případný úspěch či neúspěch našeho snažení. 

My vám dnes přinášíme několik tipů, jak si nastavit a hlavně udržet správnou motivaci. Zaměříme se především na motivace ke cvičení a zdravému stravování, většina bodů je však přenositelná do všech oblastí našeho života.

VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ MOTIVACE

Vnitřní motivace vychází z našeho vlastního já. Nezávisí na našem okolí. Zjednodušeně je to rozpor a neshoda mezi tím, jak v současnosti žijeme, a tím, jak bychom žít opravdu chtěli. Takovou vnitřní motivací k pravidelnému sportování může být to, že se nechceme zadýchávat při vyjití dvou pater po schodech, chceme odstranit bolest zad nebo chceme s partou přátel chodit pravidelně na volejbal.

Naopak vnější motivace je nějakým způsobem podmíněna okolím. Sami bychom o změně ani neuvažovali, jsme k ní tlačeni zvnějšku. Typickou vnější motivací k pravidelnému tréninku je například novoroční předsevzetí (každý si předsevzetí dává, já musím taky), to, že mě rodina či kamarádi kritizují za vzhled mé postavy, nebo to, že přítel chce, abych s ním chodila běhat.

Vnitřní motivace má na výsledek našeho snažení mnohem větší význam. Pokud jsme silně vnitřně motivováni, dokážeme ledacos. Naopak, ani dobrá vnější motivace nepřebije tu vnitřní.

To se dá krásně ukázat na konkrétním příkladu: Prvního ledna, bilancuji, oproti předešlému lednu jsem přibrala pět kilo. Vlastně si až tak oplácaná nepřijdu, ale možná bych si mohla dát za cíl to shodit, když je ten Nový rok. Tak zajdu druhého ledna do fitka. Ve fitku hlava na hlavě, plno ledňáčků (označení předsevzeťáků beroucích v lednu fitcentra útokem, pozn.red.), stroje připomínající spíš mučící nástroje ze středověku než něco, s čím chci cvičit… vlastně mi asi je mnohem lépe doma na gauči s miskou oříšků a horkou čokoládou. Vidíte ten souboj vnitřní a vnější motivace? Která asi vyhraje? A kdy osobu z příběhu uvidíme ve fitku znovu? Samozřejmě, až druhého ledna další rok. 

 

Oblečení: Reebok

NASTAVENÍ CÍLŮ

Chceme-li se něčemu dlouhodobě věnovat a něčeho dosáhnout, velmi nám k úspěchu pomůže správné stanovení cílů. Nejefektivnější metodou k nastavování cílů je metoda „SMART“, dle které by naše cíle měly být:

  • konkrétní (Specific) – místo „omezím cukry“ například „přestanu si sladit kávu a dávat si k ní sušenku“
  • měřitelné (Measurable) - místo „chci se zlepšit v běhání“ například „chci si zlepšit čas běhu na pětikilometrové trati o minutu oproti aktuálnímu času“
  • dosažitelné (Achievable)
  • realistické (Realistic) – souvisí s předchozím bodem; pokud aktuálně neudělám ani jeden striktní shyb s dopomocí, nemohu čekat, že za půl roku jich udělám 20 bez dopomoci (stát se to může, ale vždy je lepší dávat si menší cíle a být mile překvapen)
  • časově ohraničené (Time specific) – místo „chci shodit pět procent tuku“ například „chci shodit půl procenta tuku každý měsíc po dobu deseti měsíců“

Zároveň je pro plnění cílů důležité nenastavovat si jich moc najednou. Snažme se stanovit si jeden hlavní v každé oblasti života a až po jeho splnění se věnovat dalšímu.

Větší cíle je vhodné rozdělit si na menší dílky.

Pokud si například dám za cíl do roka uběhnout půlmaraton, mé dílčí cíle mohou být: každý týden uběhnu dvanáct kilometrů, do půl roka uběhnu patnáct kilometrů v kuse, potom budu každý týden běhat dvacet kilometrů a do třičtvrtě roka uběhnu dvacet kilometrů v kuse. Budu tak plnit cíle častěji, z čehož budu mít radost, a zároveň se mi bude lépe kontrolovat, že pro splnění svého velkého cíle něco pravidelně dělám.

 

Legíny i podprsenky: Reebok

MILUJ SVOU CESTU

Pokud budeme dělat něco, do čeho se budeme muset pokaždé nutit, nebude se nám do toho chtít a nebude nám to přinášet radost, možná to není úplně to pravé ořechové. Život je hlavně od toho, abychom si ho užívali. Každá aktivita by nám měla vyvolávat úsměv na rtech, přinášet pocity štěstí a spokojenosti a měla by nás především bavit. 

Zkusil/a jsi běhat, ale nedokážeš se u toho odreagovat a stále jen myslíš na to, jak už nemůžeš?  Zkus chůzi. Nejsou ti sympatické stroje ve fitness centrech nebo nevíš, jak na nich cvičit? Zkus zajít na skupinovou lekci cvičení s vahou vlastního těla. Nebaví tě cvičit o samotě? Zkus nějaký kolektivní sport, co třeba volejbal nebo badminton? 

VYTRVEJ

Určitě víš, že ani Řím nepostavili za den a stoprocentně se to neobešlo bez problémů a komplikací. Ani tvá nová cesta nebude naprosto bez překážek. Budou dny, kdy se ti nebude chtít cvičit. Dny, kdy nebudeš mít chuť jíst zdravě a budeš mít nutkání zamířit do nejbližšího Fast Foodu. Dny, kdy budeš mít pocit, že se tvůj progres zastavil. Nezoufej a vytrvej. Uvidíš, že se vždy zase blýskne na lepší časy a že si cestu zase budeš užívat. 

ZAZNAMENÁVEJ SI PROGRES

  • Foť, piš, kresli.
  • Zaznamenej si své cíle na motivační tabuli, s motivačními obrázky a citáty a vždy po jejich splnění si je odškrtni. 
  • Pokud měníš vzhled své postavy, pravidelně se foť či měř a vše si zapisuj do deníčku. Udělej si grafy, tabulky. 
  • Zapisuj si barevně do tréninkového deníku své tréninky, piš si své pocity z tréninků.
  • Za každý úspěch se nezapomeň něčím odměnit. Například něčím hezkým na sebe.
  • Sdílej své pokroky s námi na Instagramu, taguj @top4fitness a #top4fitness a motivuj tak ostatní. Ty nejlepší úlovky rádi nasdílíme na našem profilu.

Měj z každého, i sebemenšího, pokroku radost a uvidíš, že brzy motivace ani nebude třeba, jelikož se budeš na každý další trénink a každé další zdravé jídlo těšit a užívat si ho.

 

Autorka článku: Andrea Skolková

 

#Motivation #Fitness