OSOBNÍ TRENÉR – JAK SI VYBRAT TOHO PRAVÉHO?

Podprsenka: Nebbia

Odhodlali jste se, že začnete cvičit pod vedením trenéra? Výborně, to je krok správným směrem. Bývá ale obtížné si z nepřeberného množství trenérů zvolit toho pravého pro vás.

Jak při výběru nešlápnout vedle?

Ze cvičení pod vedením trenéra mohou benefitovat jak začátečníci, tak pokročilí sportovci. Trenér vám vymyslí smysluplný tréninkový plán směřující k vašim cílům pracující na zlepšení vašich slabých stránek a rozvíjení těch silných, zkontroluje správnou techniku provádění cviků, pomůže vám odstraňovat bolesti a dysbalance, bude vás zásobovat novými cviky a bude vaším průvodcem ve světě sportu.

Profese „trenér“ v sobě ve skutečnosti ukrývá několik rolí. Trenér musí být tak trochu:

  • fyzioterapeutem (jeho prací je i najít příčiny vašich problémů s pohybovým aparátem a řešit je)
  • lékařem (i některé nemoci souvisejí se stavem pohybového aparátu)
  • výživovým poradcem (protože bez pořádného jídla nedosáhneme takových výkonů nebo pokroků v hubnutí / nabírání)
  • psychologem (měl by vám být schopen pomoct i s mentální stránkou tréninku, například se zvýšením sebevědomí, minimalizací působení negativních myšlenek na snížení výkonu a podobně)
  • vědcem (pročítání studií o tréninku a výživě by mělo být jeho denním chlebem)
  • kamarádem (trochu s nadsázkou, ale s trenérem byste si měli sednout i v osobnostní rovině a důvěřovat mu)

Dámské i pánské oblečení: Nebbia

Proč vlastně trénovat s trenérem?

Pokud se cvičením teprve začínáte, určitě je vhodné pod vedením trenéra absolvovat alespoň prvních pár lekcí. Díky trenérově diagnostice pohybového aparátu se dozvíte, na čem byste právě vy měli zapracovat, z čeho vycházejí vaše zdravotní problémy nebo co vás omezuje v lepším výkonu. Nastaví vám rozumný tréninkový program přesně podle vašich cílů. Navrhne cviky šité vám na míru a ohlídá vás, abyste je prováděli správně.

Po absolvování několika lekcí s trenérem vám možná přijdou další zbytečné, myslíte si, že zvládáte cvičit sami. Opak je pravdou. Úplně nejlepší by bylo, kdyby každý měl svého osobního trenéra po celý život. Proto, pokud je to ve vašich možnostech, je dobré trénovat s trenérem stále, případně alespoň příležitostně. Správně zvolený trenér bude váš tréninkový program neustále nastavovat a upravovat tak, abyste někam směřovali, zlepšovali se a dosahovali vašich cílů. A hlavně, což je nejdůležitější – bude vás kontrolovat, abyste si cvičením neškodili, ale pomáhali.

Vše výše uvedené se ale bohužel nedá říct o všech trenérech. Jak si tedy vybrat toho správného, který vám bude opravdu nápomocný?

Dámské í pánské oblečení: Nebbia

„Nevhodný" trenér

Rozdělila bych „špatné trenéry“ na dvě skupiny.

První skupina jsou trenéři, kteří jsou špatní pro všechny. To jsou většinou osoby, které si udělaly kurz instruktora fitness v nějaké pochybné trenérské škole, o cvičení se nijak nezajímají a s lidmi cvičí to, co je zrovna napadne. Jejich revírem jsou nepříliš vyhlášené posilovny, ale občas je najdete i v těch známějších (jak se tam dostali, těžko říct). Charakteristickým znakem je půlhodinové vykecávání o ničem, zatímco klienti chodí na páse. Následuje desetiminutové cvičení ve stylu „vystřídej co nejvíc cvičebních pomůcek“ a následně opět chůze na páse. Tréninky vymýšlí až v průběhu dané hodiny a během vaší hodiny stihnou poslat dvacet SMS, vyřídit si telefonát s babičkou a sníst oběd i se zákuskem.

Druhou skupinou jsou trenéři, kteří nejsou vhodní pouze pro vás, zatímco pro někoho jiného můžou být skvělou volbou. To je většinou případ, kdy si s trenérem nesednete buď osobnostně, nebo vám nesedí styl jeho tréninku. Jako klasický příklad můžu uvést typickou ženskou nechuť vzpírat. Trenér využívající i prvky ze vzpírání není vhodný pro ženy třesoucí se už při pohledu na činku, ale může být skvělým trenérem pro slečnu, kterou vzpírání baví.

Legíny a podprsenka: Nebbia

Jak si vybrat toho pravého?

Diagnostika a postupnost.

Opravdový trenér vám vždy před zahájením tréninkového programu udělá diagnostiku, screening nebo něco tomu podobného. Jen díky tomu zjistí, jestli je u vás vše správně rozvinuto, kde máte případné nedostatky například v nedostatečné mobilitě, oslabení svalů a podobně. Zeptá se vás na váš zdravotní stav, prodělané nemoci, dřívější pohybovou aktivitu, stravu, trávení volného času. Při následném sestavování tréninkového plánu by vždy měly být na prvním místě výsledky diagnostiky, až potom vaše cíle. Pokud například přijde chlap s tím, že chce zvedat 200 kg na mrtvý tah, ale nemá dostatečně zpevněný střed těla a nezvládá správně aktivovat hýždě, musíme ho prvně naučit tyto dvě věci a až potom začít vůbec s něčím, co připomíná mrtvý tah. Pro mnoho klientů je toto těžké zkousnout a raději si najdou někoho, kdo s nimi bude tahat těžké mrtvoly od prvního tréninku. Zkuste se přes toto přenést a věřte tomu, že díky postupnému navyšování obtížnosti a zdravotnímu funkčnímu tréninku se dostanete mnohem dál (a navíc bez obtíží).

Aktivní zájem o sport.

Sám trenér by se měl nějakým způsobem hýbat (pokud mu to zdraví dovoluje) a sportu, který trénuje, se věnovat alespoň v minulosti (to platí hlavně u specializovaných trenérů, např. triatlonových, plaveckých…).

Neustálé dotazování.

Ptá se vás trenér pořád: Jak se cítíte, jestli vidíte výsledky, jestli vás něco bolí, táhne, jak se cítíte po minulém tréninku, jak se cítíte dnes, co jste jedli? Neberte to jako výslech, všechny tyto otázky slouží k vylepšení trenérské služby. Ptejte se i vy. Proč cvičíme tohle? K čemu mi je tohle? V čem mě tohle posune, zlepší? Proč mám tuhle váhu a dělám tolik opakování? Správný trenér vám je vždy schopen odpovědět a za váš zájem o trénink je rád.

Recenze klientů.

Ideální je, pokud má trenér webové stránky a můžete si na nich přečíst i „recenze“ od jeho bývalých či aktuálních klientů. Pokud stránky nemá, stačí se ve fitness centru poptat či se zeptat přímo trenéra na kontakt na některého z klientů. Pokud si je trenér svou kvalitou jistý, neměl by to pro něj být problém.

Certifikáty, ale…

V tomto případě bohužel neplatí „čím více, tím lépe“. Každý trenér by měl mít certifikát instruktora fitness (v naší zemi je to podmínka pro trenérskou živnost). Pak by se měl ve svém oboru i nadále rozvíjet. Záleží pak spíš na kvalitě kurzů a seminářů, které trenér absolvuje, jestli mu dají i něco jiného než další „certifikát o účasti“ do vitrínky slávy.

Tréninkový plán na míru.

Trenér by měl tréninky sestavovat přímo vám dle vaší kondice, zdravotního stavu a podobně. Pokud přijdete na trénink a vidíte trenéra s jiným klientem cvičit do puntíku přesně to, co jste vy spolu cvičili včera, zbystřete. Zároveň platí, že by trenér měl tréninky sice plánovat dopředu, ale měl by být schopen je dle aktuální potřeby upravit (například pokud vás bolí ruka, cítíte se unaveni…).

Osobnost.

Jeden z velmi důležitých bodů. Sebelepší a sebeuznávanější trenér pro vás nebude dobrý, pokud vám osobnostně nesedne. Přijde vám váš trenér divný, příliš přísný, negativní, necítíte se v jeho přítomnosti dobře? Změňte ho.

Autorka článku: Andrea Skolková

#Fitness #personaltrainer