Správná a zdravá chůze - dá se chůzí hubnout?

Žijete v tom, že pro shazování kil se musíte denně dřít v posilovně nebo naběhat desítky kilometrů za měsíc? Co když vám řekneme, že hubnout můžete i obyčejnou chůzí?

Stačí dodržet pár jednoduchých pravidel a spalovat kalorie můžete i při výletu do přírody s rodinou nebo při cestě do práce. 

chuze1SPACE

Chůze a hubnutí

Chůze je totiž skvělým pomocníkem při hubnutí. Nevěříte?

Jak hubnout chůzí?

Každý krok se počítá a ať už půjdete pěšky kamkoliv, uděláte pro své tělo něco prospěšného. Ideální pro hubnutí je však chodit minimálně čtyřicet minut v kuse lehce svižnějším tempem.

Pokud si kontrolujete tepovou frekvenci na chytrých hodinkách, snažte se pohybovat okolo 70 % ze své maximální tepové frekvence (tu si můžete laicky odhadnout jako 220 – věk). Příliš pomalá nebo naopak příliš rychlá chůze může být kontraproduktivní. Pokud na trase budete mít kopečky nebo schody, tím lépe. Také je pro naše tělo příjemnější chůze v přírodě na čerstvém vzduchu, než ve městě plném smogu. 

Pokud si hlídáte počet kroků za den, naprosté minimum pro zdraví je 5000 kroků za den. Chcete-li chodit a hubnout, pokuste se ujít alespoň 8000 – 10 000 kroků za den. Děsí vás to číslo? Uvidíte, že po hodinové procházce v parku kroky naskáčou samy. 

Ze začátku se možná do procházek budete nutit, brzy se ale stanou vaším rituálem a naopak vám budou chybět. Začněte s 40 minut dlouhou procházkou 2x týdně a postupně přidávejte. 

CHUZE2SPACE

Proč si vybrat pro shazování kil zrovna chůzi?

  • Chodit můžete za všech okolností a nic spešl k tomu nepotřebujete. Na dovolené, v obědové pauze, po večeři. Kdykoliv a kdekoliv. Stačí obout pohodlné boty, obléct se a hurá spalovat kalorie. Bota je pro komfort při chůzi hodně důležitá. Dejte si s výběrem záležet a pořiďte si takovou botu, která vás opravdu nikde netlačí a má dostatečný prostor ve špičce. Vyberte si ty pravé!

  • Poznáte své bydliště jinak a užijete si okamžik mnohem víc. Uvidíte, že když půjdete pěšky stejnou cestou, kterou normálně jezdíte autem třeba do práce, všimnete si spousty detailů a celá cesta pro vás bude příjemnější. Třeba i zahnete do některé z postranních uliček a objevíte doposud vaším očím ukryté kouzlo vašeho města. 

  • Navštívíte místa, která jsou dopravním prostředkům zapovězená. Hory, lesy, louky… to jsou všechno místa, na které se jinak než po svých nedostanete. Hřejivý pocit, který máte, když stojíte na vrcholku hory, víte, že jste ji zdolali vlastními silami a užíváte si dechberoucí výhled, je prostě nenahraditelný. 

  • Nebudete přetěžovat své klouby ani si vytvářet dysbalance. Spousta sportů i cvičení vyvíjí velké nároky na pohybový aparát, dochází k opotřebování kloubních chrupavek, případně přetěžování některých částí těla. 

  • Nemusíte se koupat ve vlastním potu ani funět hodinu po „tréninku“. Pro efektivní hubnutí opravdu není nutné každý trénink oddřít na maximum a vypustit duši. A co si budeme povídat, vrátit se domů po užité hodinové procházce v suchém tričku je pro ledaskoho příjemnější, než se po protrpěných dvaceti minutách běhu cítit jako po sprše a funět jako lokomotiva.

CHUZE3space

Chůze a kalorie

Nejvíc vás asi zajímá, kolik spálíte během chůze kalorií.

Vezmeme-li průměrného muže vážícího 80 kilogramů a pošleme-li ho na hodinovou procházku v pohodovém tempu 5 kilometrů za hodinu, spálí nám něco přes 300 kcal. Pro představu, to je cca dva a půl bílého rohlíku. Za hezky strávenou hodinu v přírodě ještě fajn odměna navíc, ne? 

Průměrná rychlost chůze

Průměrná rychlost chůze člověka je okolo 5 kilometrů za hodinu. 

Rychlost chůze pro hubnutí se liší člověk od člověka podle hmotnosti, výkonnosti a zdravotního stavu. Proto si ideální rychlost chůze určujte podle tepové frekvence.

Hůlky na chůzi

Při chůzi s hůlkami, za předpokladu, že je používáte správně, spálíte až o 20 % více kalorií než při chůzi bez nich. Jakto? Zapojíte více svalů – kromě nohou zatížíte výrazněji i svaly paží, zad a středu těla. Při chůzi z kopce na horách díky nim navíc lépe rozložíte síly a nebudou vás trápit bolesti chodidel nebo kolen.

Hůlky si nastavte dle své výšky. Svou výšku vynásobte koeficientem 0,68 a dostanete ideální výšku hůlek. Při samotné chůzi si hlídejte, aby hůlka svírala s předloktím pravý úhel. Pohlídejte si také koordinaci protilehlá ruka – protilehlá noha.