Jak se v zimě obléct na trénink

Jak se v zimě obléct na trénink

2. 1. 2020 7 min. čtení

Tápete, co si obléci na trénink v zimě? Správné oblečení do chladných dnů vás dokáže ochránit před úrazy a dokonce zlepšit kvalitu tréninku

Mohlo by se zdát, že obléct se v zimě na trénink není žádná věda. Stačí zvolit teplejší oblečení nebo přidat jednu vrstvu a je vyřešeno? Ne tak docela. 

Oblečení na zimní trénink

Na trénink v teplotách okolo nuly byste měli mít připravenou speciální kupičku oblečení, kterou vytáhnete z hlubin skříně s prvními mrazíky a uklidíte jí s příchodem dubna. 

Správné oblečení na zimní trénink vám zajistí komfort během tréninku. Nebude vám zima, ale zároveň se během tréninku nezačnete přehřívat a nebude vám horko. Předejdete omrzlinám, nachlazení, bolestem kloubů, natažení svalů nebo třeba i utržení svalů.

Co si tedy v zimě obléci? Nejprve se podíváme na venkovní trénink, níže najdete i tipy, jak se obléci na zimní trénink do posilovny.

Hlava

Myslete na to, že hlavou uniká velká část tepla. I pokud máte husté vlasy, rozhodně nespoléhejte jen na ně a volte čepici, kterou ochráníte uši, a hlava zůstane v teple. Vyhnete se nepříjemným bolestem v uších po běhu a pocitu tlaku v hlavě. Vyberte si čepku, která vám dobře padne, drží a nebudete ji během tréninku neustále sbírat ze země. Kulíšky si ponechte na zimní radovánky nebo procházky, na sport se více hodí „beanies“.

Krk

I krk je důležité chránit. Bude se vám lépe dýchat a předejdete nachlazením a pocitu studeného vzduchu na plicích. Pokud necháte krk holý, podvědomě se budete chránit proti zimě stažením svalů a takové tuhé trapézy dokážou následující dny pěkně potrápit. Nezapomínejte tedy na šálu, nákrčník nebo případně kuklu (do větších mrazů).

Od pasu nahoru

V zimních měsících by spodní vrstvu mělo tvořit funkční tričko s dlouhým rukávem, které odvádí pot a udrží vás v teple.

Pokud jsou teploty pod bodem mrazu, hodně fouká nebo prší, oceníte prostřední vrstvu v podobě mikiny. Ideální je fleecová mikina, která odvádí pot, zahřeje vás, ale zároveň se v ní nebudete přehřívat.

S každou další vrstvou myslete na to, že budete o něco „mohutnější“, proto budete možná potřebovat bundu o jednu velikost větší. Bunda, kterou si oblečete úplně navrch, by měla být lehká, prodyšná a nepromokavá.

Dlaně

Dlaně byste si v zimě měli chránit prodyšnými rukavicemi. Ač se pohybem zahřejete a bude vám v rukavicích teplo, nesundávejte je. Mohu z vlastní zkušenosti říct, že takové rozmrzající ruce při následném příchodu do tepla opravdu hoodně bolí.

Od pasu dolu

Dnešní zateplené legíny jsou tak vymakané, že padnou jako ulité, přiléhají na tělo, udržují nohy v teple ale zároveň brání přehřívání, odvádí pot a ještě k tomu dobře vypadají

Chodidla

Boty přizpůsobte sportu a terénu, ve kterém se budete pohybovat. Pokud hrozí náledí, vyberte si boty se členitější a hrubší podrážkou, které se tolik nesmekají. I tak si dávejte při každém kroku pozor. 
Na chodidla patří kvalitní ponožky Rozhodně se vyhněte moderním ponožkám s obrázky, ale investujte do kvalitních, funkčních, které zajistí správnou termoregulaci, dlouho vydrží, jsou lehké a vyrobené z jemných vláken, a tak ani nebudete vědět, že nějaké ponožky máte.

Spodní prádlo

Bunda, tričko, legíny… to je asi jasné, ale přiznejte se, kdo z vás si na trénink bere krajkové kalhotky nebo oblíbené boxerky a neřeší, že by prádlo na trénink mělo být speciální? Tréninkové prádlo vám poskytne mnohem větší komfort, nebude vás nikde dřít a jednoduše vám padne jako druhá kůže.

Důležitou součástí zimního spodního prádla je tílko nebo tričko, které zastrčíte do kalhot a ochráníte tak svá záda před prochladnutím a následnými bolestmi nebo záněty močového měchýře.

Oblečení na trénink uvnitř

Budete možná překvapení, ale i na trénink ve fitku nebo na jakýkoliv sport ve vnitřních prostorách byste měli v zimě obměnit šatník.
S příchodem nižších teplot si do sportovní tašky přibalte mikinu, případně tepláky, které si obléknete před zahřátím a na strečink.

Na samotném tréninku není vhodné mít na sobě tílko a kraťasy. V zimě volte raději tričko s rukávem a legíny, muži legíny s kraťasy, aby všechny velké klouby (ramena, kolena, kyčle) byly neustále v teple.

Hlavně nezapomeňte na zahřátí

I přesto, že ve vhodném oblečení na zimní trénink vám bude teplo, myslete na to, že se potřebujete prohřát i „zevnitř“ a v zimě musíte ještě více než kdy jindy dbát na kvalitní rozcvičku, warm-up a následný cool-down.

Autorka článku: Andrea Skolková
 


RECENZE