Novoroční předsevzetí - jaká vybrat a jak je dodržet

Novoroční předsevzetí - jaká vybrat a jak je dodržet

27. 12. 2019 8 min. čtení

Dáváte si stejná předsevzetí už několikátý rok po sobě? Pojďte to změnit!

„V dalším roce začnu běhat!“ „Od prvního ledna omezím cukr!“ „Příští rok konečně zhubnu!“ Zazněly už tyhle věty ve vašem životě párkrát, ale u předsevzetí zůstalo v lepším případě pár dnů, v horším případě jste cestu za splněným snem ani nezahájili?

Vánoční předsevzetí

Ať už patříme k tradičním „předsevzeťákům“ nebo ne, ke konci roku všichni bilancujeme, přemýšlíme, co jsme mohli udělat líp a co bychom mohli v životě změnit. Zdá se, že příchod nového roku je ideální příležitostí k tomu udělat za vším tlustou čáru, začít s čistým listem a plnit si své sny. Nejčastější předsevzetí z fitness světa patří například „konečně zhubnu“, „chci začít cvičit“, „budu běhat“ nebo „od zítřka jím zdravě“. Proč tahle předsevzetí většinou nevychází? Po dočtení článku to budete vědět!

Jak letos dodržet předsevzetí?

  • Vybírejte si předsevzetí, kterých lze reálně dosáhnout

Zhubnout 20 kilogramů za měsíc nebo do března uběhnout maraton je nemožné. Taktéž slečna s postavou jablka nikdy nebude mít postavu přesýpacích hodin. Dávejte si takové cíle, které jsou racionální a odpovídají vašim možnostem, schopnostem, dovednostem, genetické výbavě.

  • Nastavujte si dílčí cíle

Pokud máte vysoké cíle (a to není vůbec špatně, naopak!) rozdělte si je na menší dílčí cíle, které snadněji splníte. Chcete být o 15 kilogramů tuku lehčí? Stanovte si, že každý měsíc shodíte 1 – 2 kilogramy tuku. 
Mít příliš vysoký cíl, kterého dosáhnete třeba až za půl roku, může být demotivující, protože neuvidíte pokrok. Malé dílčí cíle tento problém vyřeší. Dosahování malých met vás bude motivovat k dosažení té nejvyšší.

  • Jako předsevzetí si dejte to, čeho opravdu chcete dosáhnout

„Přeci si nedám jako cíl něco, co nechci?“ To dává smysl, ale spousta z našich cílů nevychází z vnitřního přesvědčení, ale z pocitu, že od nás něco očekává okolí nebo že bychom nějací měli být. Opravdu si myslíte, že máte dvě kila navíc, nebo chcete hubnout proto, že vám kamarád řekl, že máte od minulého setkání nějak větší zadek? Vážně chcete přestat jíst maso a víte, proč to děláte, nebo následujete moderní trend? Pouze, pokud si svůj cíl dokážete odůvodnit a vychází z vašeho přesvědčení, vykročte k jeho splnění.

  • Myslete na to, aby cíle byly nějak ohraničené nebo měřitelné

„Začnu chodit pěšky.“ nebo „Chci se zpevnit.“ jsou špatně nastavené cíle. „Od zítra budu chodit pěšky do práce pravidelně každé pondělí a čtvrtek.“ a „Za dva měsíce naberu dvě kila svalové hmoty.“ už jsou mnohem lepší. 
U všech předsevzetí si hlídejte, aby je šlo nějak změřit, a, pokud to jde, bylo určené přesné časové rozmezí, kdy jich chcete dosáhnout (v určitém čase shodím daný počet kilogramů, v daném časovém období uběhnu určitý počet kilometrů).

  • Buďte konkrétní

Pokud se rozhodnete třeba začít cvičit, vyberte si rovnou, jaké fitko budete navštěvovat, na jaké lekce budete chodit a ideálně i jaké dny a časy. Čím víc si svůj cíl konkretizujete a dáte mu přesnou podobu, tím snáze a s větší chutí ho budete plnit.

  • Neříkejte „chci“ ale „budu“

Správné předsevzetí by nikdy nemělo začínat slovy „chtěla bych“ nebo „chci“. Žádné „Chci shodit dvě kila“. Prostě a jednoduše „Shodím dvě kila!“ Tím se v hlavě automaticky nastavíte na úspěch.

  • Představujte si, jaké to bude, až cíle dosáhnete

Představte si sami sebe v těch riflích, do kterých se už dva roky nevejdete. Ve vysněných šatech, které vašemu o pár kilo lehčímu já padnou jako ulité. Upoceného, ale šťastného po úspěšně zaběhnutém půlmaratónu. Chváleného doktorkou, že konečně máte nižší hodnoty krevního tlaku. Tohle vás k dodržování předsevzetí nakopne hned.

  • Udělejte první krok hned

Chcete začít s CrossFitem? Hned dnes se podívejte na web a přihlaste se na svou první lekci. Přejete si ve stravě omezit přidané cukry? Skoncujte se zásobou čokolád ve spíži (pochopitelně ne tak, že ji sníte) a nahraďte ji zásobou ovoce a zeleniny. 
Jakmile si určíte cíl, vymyslete první krůček, který můžete udělat hned teď. I kdyby sebemenší. Využijte toho, že jste aktuálně nadšení a namotivovaní ke změně. Další den se vám bude mnohem snáze pokračovat.

  • Řekněte o předsevzetí lidem kolem sebe

Pokud o svých předsevzetích řeknete rodině nebo kamarádům, vystavujete se riziku otázek „Tak jak jsi na tom se cvičením?“ „Jakto, že si dáváš ten větrník? Už neřešíš stravu?“ a to chcete! Nebude se vám chtít přiznávat, že jste se na fitko vykašlali a zdravý jídelníček dávno pověsili na hřebík. Až přijde den, kdy budete chtít předsevzetí porušit, kdy vnitřní motivace nebude stačit (a že takové dny přijdou), vnější motivace někdy dokáže pomoct. 
A sdílená radost z úspěchu je potom taky dvojnásobná radost.

Jaké předsevzetí si tentokrát konečně splníte? 
 


ŽIVOTNÍ STYL